Haal meer uit tevreden klanten met referral marketing

Bedrijven prijzen zich vaak gelukkig met een hoge klanttevredenheid. Logisch, zakelijke klanten die tevreden zijn, zijn vaak loyaal en dragen duurzaam bij aan de omzet. Maar je kan meer uit tevreden klanten halen! Referral marketing is hiervoor een uitstekende aanpak. Onlangs heb ik me meer verdiept in dit onderwerp, onder meer met het praktische boekje Duct Tape Marketing van MKB marketing adviseur John Jantsch. In deze bijdrage lees je over het waarom van referral marketing. Je kan ook gelijk doorgaan naar de praktische tips en trucs voor referral marketing!

Referral marketing

Referral marketing is een gestructureerde manier om tevreden klanten en andere goede contacten te activeren als jouw ambassadeurs. Door hen gericht te informeren, promoten en belonen, is de kans groter dat zij daadwerkelijk een goed woordje doen over jou als leverancier en je producten en diensten.

Word-of-mouth geeft vertrouwen

Een ander veelgebruikt concept voor referral marketing is word-of-mouth. In mijn eerdere blog over word-of-mouth volgens Steven Van Belleghem vertelde ik dat we bijzondere tijden beleven waarin de interactie tussen mensen verandert. Offline business wordt in real-time aangevuld met online communicatie. Mond tot mondreclame is de aankoopmotivator nummer 1. Aanbevelingen van andere mensen tellen heel zwaar, deze bron van informatie wordt als de meest betrouwbare gezien. Tevreden klanten zijn daarom de ideale basis voor het werven van gekwalificeerde leads, nieuwe klanten en herhaalopdrachten. Zeker bij complexe producten en de zakelijke dienstverlening! Jouw boodschap ontleent geloofwaardigheid aan het vertrouwen dat potentiele klanten hebben in jouw ambassadeur.

Vraag om aanbevelingen! 

Meestal gaan klanten helaas niet vanzelf praten over jouw geweldige bedrijf. Ligt het vragen om aanbevelingen gevoelig binnen jouw bedrijf? De hoogste tijd om daarover heen te stappen. Als je een gewaardeerde dienst of product aanbiedt, zijn klanten graag bereid om je verder te helpen. Mensen vinden het zelfs geweldig om aanbevelingen te doen. Is het niet om anderen te helpen, dan doen ze het wel omdat er zelf beter vanaf komen: ze lijken slim, loyaal, innovatief, degelijk… Aan jou de taak om dit mogelijk te maken!

Marketingstrategie met een hoge ROI

Het stimuleren van aanbevelingen als marketingstrategie loont. Het inzetten van ambassadeurs is een van de effectiefste en goedkoopste vormen van marketing. De leads zijn vaak van hoge kwaliteit, mits je natuurlijk duidelijk communiceert wie je ideale klanten zijn. Ook betalen zij vaak een betere prijs voor je product. En het legt binnen jouw bedrijf automatisch de focus op het zo blij mogelijk maken van je huidige klanten. Dus je wordt er als organisatie ook beter van.

Flip the funnel

De Amerikaanse marketing consultant Joseph Jaffe noemt referral marketing als een belangrijk bijeffect. In mijn blog Flip the Funnel staat beschreven hoe het omkeren van de salesfunnel kan leiden tot nieuwe verkopen, als een megafoon waarmee je nieuwe contacten kan bereiken. Het is een manier om je business te laten groeien van binnenuit. Als je dit aanbevelingsproces structureert en stimuleert, kan het een zeer effectief middel voor groei van je merk worden.

Tips en trucs voor B2B referral marketing

Veel bedrijven vinden het lastig om B2B referral marketing toe te passen in hun organisatie en verkoopproces. Lees daarom deze praktische tips en trucs voor referral marketing, zodat jouw bedrijf meer kan halen uit tevreden klanten!

Rest nog mijn vraag: heb jij nog aanvullingen op het waarom van referral marketing?

Bekijk referenties Neem contact op