Over leadgeneratie
Een lead is een potentiële klant die interesse toont in een product of dienst. Leadgeneratie, ook wel lead generation genoemd, is voor ieder bedrijf met b2b-marketing van levensbelang. Het moet een proces zijn dat leidt tot meer winstgevende klanten en meer omzet. Het succes hierbij staat of valt bij het aantal en de kwaliteit van leads.
Gekwalificeerde leads
Je kan niet altijd voorkomen dat een verkoopafspraak blijft bij een leuke kennismaking. Maar met onderstaande inzet en aanpak voor leadgeneratie is de kans groot dat u meer gekwalificeerde leads gaat werven. Sales leads die passen bij uw bedrijf, product/dienst en uw ideale klant. Het resultaat voor u: productieve verkopers, een hogere bezettingsgraad van consultants en duurzaam meer omzet.
Mijn leadgeneratie-aanpak
Mijn leadgeneratie-aanpak begint en eindigt met uw klant. In een strategische sessie wordt uw ideale klant in kaart gebracht. Wat voor soort bedrijf is het, met welke uitdagingen hebben ze te maken, wat zijn de ambities van de kopers? Welke klantreis legt de koper af?
Vervolgens wordt de strategie voor leadgeneratie opgezet, waarbij we beginnen met uw website.
- Via welke kanalen komen we in contact met de koper? Waar liggen bijvoorbeeld de kansen voor zoekmachine-optimalisatie en online adverteren? Welke social media zijn relevant?
- Welke content zoekt de koper? Waarmee overtuigen we hem/haar?
- Voor welke content en tools wil de websitebezoeker zijn gegevens achterlaten?
Telemarketing
Telemarketing is nog vaak een zeer effectief instrument om leads te genereren. Maar dan moet er wel scherp geschoten worden. Ook moeten de mensen goed zijn getraind, bijvoorbeeld om effectief bedrijven te kunnen opvolgen die je website hebben bezocht.
Leadgeneratie als proces
Leadgeneratie als proces moet ruim aandacht krijgen. Zo’n proces zorgt ervoor dat de campagne niet een eendagsvlieg is maar een continu proces wordt. Het leadgeneratieproces omvat onder meer het identificeren en kwalificeren, warm houden en op het juiste moment overdragen naar sales. Het is een gestructureerde aanpak die samenhangt met de marketingstrategie en het verkoopproces, waarbij verkopers nadrukkelijk betrokken moeten worden bij het ontwikkelen van een gedeelde visie.
Bewezen aanpak voor leadgeneratie
Bovenstaande aanpak heb ik al meer dan 10 jaar toegepast bij software- en ict-bedrijven en leveranciers. Tijdens de uitrol van het proces van leadgeneratie ondersteun ik vaak als coach op de werkvloer. Heeft u ook meer leads nodig en bent u geïnteresseerd? Neem dan contact met mij op.